Opeln som körde mot rött räddades av min tvärnit med Labb-Volvon. De fulldubbade däcken greppade utmärkt på is, det visste jag. Men att bromsa som sommardäck på våt asfalt skulle de väl inte klara?
Jodå, Opeln slapp påhälsning i kofferten. Och fartuppgifterna från videoappen i min smartphone tyder på att det blev en rejäl tvärnit.
Jag hörde ett kortvarigt raspljud från dubbarna på framhjulen innan ABS-datorn hade detekterat låsningstendensen och minskat hydraultrycket till bromsarna. Men för att få full bromsverkan även på bakhjulen tryckte jag ned pedalen ännu hårdare.
Enligt appens siffror på bilderna minskade farten från 70 till 26km/h på cirka två sekunder. Det motsvarar i genomsnitt nästan 0,7g i retardation.
Både tids- och fartvärdena är ungefärliga. Men det verkliga toppvärdet kan faktiskt vara större – exempelvis om den första bilden är tagen innan jag hade trampat ned bromspedalen med full kraft. Visserligen var det en nästan ny Volvo XC60 och fräscha dubbdäck från Nokian. Men friktionstalet 0,7 är inte mindre än de värden som brukar uppges för sommardäck på våt asfalt.
Den som väljer mellan dubbade och odubbade däck må reflektera över hur ofta man behöver bromsa så här extremt på barmark. På vått isväglag kan retardationen dubbleras (bromssträckan halveras) av dubbarna i dagligen förekommande situationer.
Detta är lucka 8 i Hjulkalendern 2015
1 svar på ”Hör du dubbdäcken tvärnita på asfalt?”