Tänkandets hantverk uppvisat vid Linköpings universitet

Vid högskolan behöver vi lära oss att hantera komplexitet, se sammanhang och bygga nytt. Detta tänkandets hantverk beskrivs i dag på DN Debatt. Ett lysande exempel upplevde jag i måndags under en disputation vid Linköpings universitet.

“Tänkandet och tanken, inte kunskapen i sig, är själva tillväxtmotorn.” Så presenteras Mats Lindgrens artikel på DN Debatt i dag. Där uppmanas vi att ‘friskt blanda det analytiska med det kreativa och gestaltande’.

Denna blandning tyckte jag mig ha smakat på vid Linköpings universitet för fyra dagar sedan. Då försvarade Joakim Ekberg sin doktorsavhandling, “Online health promoting communities – Design, implementation and formative evaluation of an intervention”.
Föreställningen inleddes pedagogiskt av Joakims handledare, Toomas Timpka, och lotsades suveränt av av opponenten, Sven Bremberg.

Huvudhandledaren, professor Toomas Timpka kollar en bild som snart ska förklaras av respondenten, Joakim Ekberg, efter upplysande frågor av opponenten, docent Sven Bremberg. Betygsnämnden till höger.

Visserligen kände jag inte till det medicinska området (övervikt hos barn). Inte hade jag heller sett avhandlingen innan. Men aktörerna lyckades föra ett allmänvetenskapligt resonemang, som vittnade om deras goda etiska, interdisciplinära och vetenskapliga spänst. Det twittrade jag om efteråt.

Bilderna nedan med citat och grafik från avhandlingen får illustrera den höga etiska standarden och respekten för utomvetenskaplig kreativitet (design) i det utvecklingsarbete som bedrivits i anslutning till Joakim Ekbergs doktorandprojekt.

Bild 3. Input-output i vetenskap och praktik. Disputation 121029 kl.14:45

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.