Säkrast sakta in eller styra ut?


Hur skulle du köra här? Bussen har släppt av passagerare och börjar blinka vänster när du är bredvid. Nära bakom dig kör en tung lastbil också i 50.

Skärmdump från videofilmad körning intill buss på 50-sträcka med lastbil nära bakom.
Skärmdump från videofilmad körning intill buss på 50-sträcka med lastbil nära bakom.

Mötande bilars förare hade vänligheten att lämna sidoutrymme så att vår kamerabil kunde föras nära mittlinjen. Det gav mer än två meters sidavstånd mellan vår bil och bussen.

En person som avsåg korsa vägen gående framför bussen skulle då inte hinna nå vår bil innan den (i 50km/h) hade passerat. Normal gånghastighet är betydligt under två meter per sekund och bilen rullade med nästan 14 meter per sekund.

Att köra nära bussen i 30km/h, däremot, skulle innebära en betydande risk för gående framför bussen. Då hinner den gående ut i bilens färdväg och det går inte att få stopp på de cirka 10 meter som återstår för bilen till bussfronten. Med en sekunds reaktionstid krävs större retardation än vad däck och väggrepp kan leverera. Den bakomvarande lastbilens bromsar ger troligen ännu sämre retardation.

Svaret på rubrikens fråga är alltså “säkrast att styra ut” – enligt min uppfattning. Vad du tycker finns plats för i kommentarsrutan nedan.


Detta är lucka 19 i Bildrullens Hjulkalender 2015.
Tidigare upplagor: 2014 och 2013

4 svar på ”Säkrast sakta in eller styra ut?”

  1. Plattan i mattan!, köra förbi bussen och hålla bilen till vänster.. mer hinner man inte göra. Mötande trafik är för nära, man hinner inte köra långt till vänster. Sakta in och hålla till höger riskerar eventuellt en gående. Annars får man ta en lastbil i bakänden vilket inte slutar så bra.

  2. Det finns en möjlighet till, att styra ut ordentligt och lämna vägen ut till vänster.
    Vägrenen ser grön och mjuk ut…
    Full gas och sen iväg innan mötande fattar vad som pågår..
    Har gjort ett sån sak för måånga år sen.
    Men “styra ut” och hoppas att det finns “plats emellan” – alltid bäst..

  3. Även om man är skyldig att lämna företräde åt en buss vid den här hastighetsbegränsningen så får bussföraren inte svänga ut utan att ha förvissat sig att det går och han måste dessutom påbörja sin blinkning i tid så att övrig trafik hinner uppfatta situationen. I det här fallet hade jag signalerat kraftigt för att uppmärksamma bussföraren att han riskerar att orsaka en olycka.
    A B C D BE CE DE

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.