Från gokart till IT-fylld XC60: Njutflykt med Hjulkalendern 23

Bilkörning erbjuder en blandning av fysisk upplevelse och intellektuell stimulans. Känslan av njutningsfylld kontroll från tävlingskörning och experiment ger för mig stadga åt utvecklingen av IT-stöd till förare i samspel med andra utanför fordonet.

Låt mig illustrera det här med foton på och reflektioner över några av mina bilar:

Från fullständig sladdkontroll i min femväxlade Go-Kart:

Lennart Strandberg testkör sin 5-växlade tävlings-gokart på Ös-We Ring norr om Stockholm
Lennart Strandberg testar sin tävlings-gokart (Formel K, E-klass med 5-växlad Bultaco motorcykelmotor 250cc). Mekaniska bromsar på framhjulen och på bakaxeln som saknar differential. Ös-We Ring norr om Stockholm.

… via samspelet med kartläsarens sökarljus på kurvorna i vår rally-Saab:

Team Strandbergs Saab Sport utrustad för rally
Rallyutrustad Saab Sport med taksökare, som var den tidens manuella och mer observanta motsvarighet till kurvföljande strålkastare och till Labb-Volvons automatiska helljus generation 2 (Active High Beam, AHB). Taksökaren rakt över ryggstöden manövrerades av kartläsaren med vänster arm.
Förare: Mas-Alvar och Lennart Strandberg.

… ser jag nu fram emot fortsatt hypotesgenerering och idéutbyte för bättre trafikantstöd med hjälp av IT-funktionerna och mekatroniken i företagets nya Labb-Volvo:

Vo
Labb-Volvon nylevererad i september 2014 till Lennart Strandbergs företag STOP för laborativ forskning och utbildning. Det är en XC60 D4 AWD* modellår 2015 med Driver Support-paket, däcktryckssensorer (TPMS) och backkamera.
*(Haldex fyrhjulsdrift)

_________

Klicka här för att öppna alla luckor i 2014 års adventskalender på bildrullen.se.

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.