Bilintegrerad GPS-navigator eller Waze i telefonen?


I flera år har navigeringsappen Waze i mobilen gjort mitt bilåkande vänligare och effektivare. Vi som kör med Waze hjälper varandra med karträttelser och varningar i realtid. Här ställs det emot bilintegrerade men enkelriktade Sensus, extrautrustning i Volvo från modellår 2014.

Volvo XC60 2015 med Sensus navigation på centralskärmen. I förgrunden en Samsung Note mobiltelefon med navigeringsappen Waze visande samma rutt på kartan.
Volvos Sensus navigation ligger här upp till hundra meter efter mobilappen Waze, som också ger ett avancerat samspel med andra användare. Bilintegrerade Sensus bjuder i gengäld på smidig manövrering med rattknappar, mer info på kartan, synkronisering med bilens mobila internet, etc.

Egentligen är det som att jämföra äpplen med päron. Waze är baserat på crowdsourcing och kommer nog (efter uppköpet i juni 2013 av Google) snart att leverera realtidsdata till bilintegrerade system. Volvos Sensus navigation är ett sådant, där den genomtänkta kommunikationen med sensorer, reglage och informationsskärmar förenklar för föraren.

Loopen sluts nu enligt mitt forskarlags idéer från sekelskiftet, där rapporter och sensordata från enskilda fordon analyseras i centrala servrar, som sedan varnar alla fordon i närheten för eventuella faror.

För mig har mellanformen med en separat navigator spelat ut sin roll. Där måste jag förlita mig på byråkratiskt långsamma (ibland dyra) kartuppdateringar. Navigatorn som efterinsatt tillbehör saknar dessutom den integrerade navigatorns smidiga samspel med bilens informationssystem.

Waze [länk till lista med artiklar]

Waze utvecklades först för pendlare, som visste vilken väg som brukar vara bäst, men som ville varna andra på samma rutt för faror och trafikstockningar. Alternativa rutter räknas då snabbt fram för alla som matat in sin destination – oavsett om man är pendlare eller behöver hjälp med navigeringen .

Vid några tillfällen under hösten har rösten i Labb-Volvons navigator, Sensus, hojtat exempelvis om stillastående bil vid vägkanten på ett sätt som starkt påminner om de varningar jag själv har rapporterat in till Waze från min mobiltelefon.

Mer än 30 miljoner användare över hela världen kör med gratisappen Waze. Några av oss går in på nätet med datorn och korrigerar kartdatabasen, där systemet eller användare har upptäckt och markerat brister. Men jag får bara ändra i kartdatabasen, där jag själv har kört den senaste tiden.

Avspärrningar kan du lägga in med telefonen i bilen. Hinner du inte – i den brådska som ofta uppstår – så kan du markera med ett par tryckningar på mobilskärmen. Vi kartnördar försöker då tolka felmeddelandet och lägger in ett rättningsförslag. Om det är OK vid systemansvarigas kontroll, så rättas kartan för alla användare – ofta efter bara några dagar.

Du kan också lägga in nya vägar direkt genom att köra på dem med “asfaltering” aktiverad i appen. Poäng delas ut per körd kilometer, för relevanta rapporter och för kartjusteringar.

Ju fler poäng desto högre värderas dina rapporter och din behörighet att justera kartan blir högre med fler godkända ändringar. Själv har jag uppnått högsta status som vägfarare och tillhör den procent i Sverige som har flest poäng (99-percentilen). Det kan dock bli kräftgång i min status, eftersom alla andra höjer sina kilometerpoäng medan jag nu håller på att lära mig det bilintegrerade Sensus och kör mer sällan med Waze.

Sensus navigation i Volvo modellår 2015

Volvos navigationssystem blev mer bilintegrerat och internetanslutet från vecka 20, 2014, då modellår 2015 började tillverkas. Systemet kallas Sensus Connect och har bl.a. följande funktioner – åtminstone i  Labb-Volvon, som jag hämtade ut i september 2014.

  • Röststyrning av många kommandon och destinationer (det har jag ännu inte prövat)
  • Presentation  även i fartmätartavlan av akuta instruktioner t.ex. förestående sväng
  • Spela in resväg
  • Sänd resplan t.ex. hemifrån över internet till bilen (kräver abonnemang och SIM-kort)
  • Skicka din position och ankomsttid som SMS till inknappat nummer (funkade bättre i Waze eftersom jag inte har fått Sensus att synka med blåtandstelefonens kontakter)
  • Uppläsning av trafikmeddelanden (finns också i Waze)
  • Passageraren fram har eget vred att manövrera med likadant som via rattknapparna
  • Fjärrkontroll finns att köpa för baksätespassagerare

Kritik och beröm får vänta tills jag har prövat fler funktioner under mer varierande körförhållanden. Eftersom jag inte litar på Trafikverkets TMC (Traffic Message Channel) brukar jag under längre färder ha mobilen i mellanfacket med Waze aktiverad för att få röstvarning vid faror och trafikhinder, som nyligen direktrapporterats av andra Wazers.

GPS:  Global Positioning System. Navigatorn tar emot signaler från amerikanska satelliter.
GLONASS: Många navigatorer tar även emot signaler från dessa ryska satelliter.
Skriv gärna i kommentarfältet, om du vet mer. Det ska snart finnas ett EU-nätverk av satelliter, som jag har glömt namnet på i skrivande stund.
_________
Klicka här
för att lista alla öppnade luckor
i 2014 års adventskalender på bildrullen.se.

6 svar på ”Bilintegrerad GPS-navigator eller Waze i telefonen?”

  1. Europeiska satnav systemet heter Galileo ;-).

    F.ö. håller jag med om att Waze-där jag avancerat till Riddare-är ypperligt men jag har upptäckt att på min dagliga väg (161) har några lustigkurrar tagit sig för editera bort fartkamerorna. Därefter har några medtrafikanter som uppmärksammat detta lagt in kamerorna igen lite på måfå och felriktade och det är svårt att rätta till då ingen verkar vara områdesansvarig. Men kamerorna är allihop skyltade så det är ingen risk att de missas.
    Jag låter Elvis Presley guida mig i trafiken.

  2. Grattis, Niklas, till nya bilen
    … och kommande njutflykter med alla fina funktioner.

    Jämfört med min xc60 ger ditt val av xc70 större innerutrymme och maxvikt för släp. Liksom bilen lär dina däck och tillbehör också bli mindre krävande för plånboken. Det gäller speciellt extrahjul oavsett modell, eftersom din Volvo tillverkades när Volvo hade övergått till NIRA Dynamics ABS-baserade däcktrycksvarning. Jag hade oturen att få Labb-Volvon tillverkad i en av de tre sista veckorna då (den nu lagstadgade) varningsfunktionen åstadkoms med separata TPMS-sensorer i varje hjul, som blir dyrare i både inköp och underhåll.

    För mina behov var det ändå viktigare att få andra generationens aktiva helljus (presenterat 2013 av Volvo) och radarbaserad BLIS med CTA, som tidigare inte har ingått i 70-seriens Driver Support paket.
    Men du kanske har fått DS-paketet uppgraderat?
    Oavsett vilket, så har även du en härlig upptäcktsresa framför dig och …

    🙂 delad glädje är dubbel glädje 🙂

  3. Hej,

    Det är en xc70 som jag faktiskt ska hämta idag och som den GPS nörd jag är kunde jag inte låta blir utan beställde den med navigationen också trots att jag nog kommer att föredra Waze ändå, man vill ju om inte annat förlora sin kungakrona… Bilen har ju dessutom värmereflekterande ruta och jag vet att det med i alla fall gamla gps:er har kunnat ställa till det en del.

    Den viktigaste utrustningen för mig var att jag fick hela driver support paketet med alla dess hjälpmedel, något som jag velat ha i min bil ett bra tag nu, och ett område där jag tror att vi går en väldigt spännande framtid till mötes de närmaste 10 åren. Sen med VOC så jag får app att fjärrstyra värmaren ifrån och så navigationen så klart.

    Sen ville jag ha automat och fyrhjulsdrift så blev tyvärr med gamla 5-cylindriga D4 dieseln och gamla 6-växlade växellådan men o andra sidan finns det mer förhandlingsutrymme på de bilarna så betalade mindre än vad jag hade behövt göra för en fwd med nya motorn…

    Men blir lite annorlunda jämfört med min Toyota Yaris Hybrid jag kör runt i nu. 🙂

  4. Tack Niklas för länk och engagemang!

    Utvecklingen tycks vara så snabb och korskopplingarna mellan olika aktörer så komplexa att klara besked är färskvara. Inte ens manualerna ligger kvar på den URL som jag länkade till i artikeln om Labb-Volvons specifikation, när jag för fem månader sedan väntade på leverans. Dessbättre laddade jag då ned även Sensus-supplementen i PDF. De blev användbara, eftersom de inte följde med vid leveransen i september, varken på papper eller i bilens digitala manual.

    Lite tragikomiskt är det att inte ha en pappersmanual, som visar hur man ska hantera den digitala manualen och den nya bilens specialfunktioner. Den som specificerar en ny Volvo på nätet borde också kunna inkludera önskade manualer på papper. Nu kan jag bara råda nybilsköpare som läser det här att komma överens med säljaren om vilka manualer du vill ha och är beredd att betala extra för.

    För ett par timmar sedan försökte Sensus Navigation lotsa in mig på en bussgata, som jag själv ritade in i Waze för drygt ett år sedan. Vi får väl hoppas att Google-uppköpet av Waze slår igenom effektivt med standardisering och öppen kommunikation mellan aktörer – inklusive användare på fältet.

    Vilken utrustning och bilmodell(er) har du själv – eller tänkt att skaffa?

  5. Hej, försöker hitta lite information om Sensus Navigationen och det här är en av få artiklar som ens nämner den. Jag är som du en stor fan av Waze och framförallt trafikinformationen där som är en stor hjälp när man navigerar runt i stockholmstrafiken och jag undrar om det är som du skriver, att det är enbart TMC som ger trafikinformation? Är det då enbart trafikverkets TMC, eller är det någon premium TMC-tjänst som finns?

    När man googlar så hiiar man information från HERE maps att Volvo ska använda deras trafikinformation som är tillgänglig i deras molntjänst, men hittar ingenstans hos Volvo att den används. Men det kanske bara är för nästa generation av navigatorer som finns i nya xc90… Informationen är som sagt var bristtfällig… 🙂
    http://360.here.com/2014/02/25/location-services-for-more-drivers-here-partners-with-volvo/

    Är det något som du sett skymtan av i ditt testadnde?

    En hel de intressant information på din saida i alla fall!!

    //Niklas

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.