Labb-Volvon levererad

I nattens dimma omgavs bilen framför av en gloria. Det aktiva helljuset funkade perfekt i vår nylevererade Volvo XC60. Och radarn i grillen höll 3 sekunders avstånd utan att jag behövde röra pedalerna. Det kändes märkligt när farten minskade från 80 till 30 i rondellen vid Sturefors.

image

Grunden till nattens provkörning lades för 10 veckor sedan. Då fick Rejmes i Linköping min specifikation och beställning. Med Volvowebbens rikliga flöde av saklig info (här om XC60 modellår 2015) har det varit en lärorik väntan. Labb-Volvon och dess utrustning beskrev jag på Bildrullen 10 augusti. Mer hittar du via sökord/etikett “driver-support“.

Plats i kön till produktionsstart och tillverkningens olika moment har uppdaterats dagligen på min egen lösenordsskyddade webbsida hos Volvo.

Handböcker med sammanlagt över 600 sidor laddade jag ned redan innan beställningen i slutet av juni. Därigenom kunde mina val av utrustningspaket kopplas till de funktioner som jag bedömer mest relevanta för kommande utbildningar.
image
Och nu var det dags för avtäckning i Rejmes leveranshall. Min kompetente rådgivare och säljare, Robert Andersson, låter täckelset falla. image image

Här ska vi bokstavligen köra med seminariedeltagare som vill känna på nödbromsning i både 0,8g och 0,1g. Det är ungefär vad odubbade säsongdäck klarar på torr asfalt respektive på isig vinterväg. image imageMer kommer senare på bildrullen.se med intryck från den här förarplatsen.

Det känns härligt att nu kunna förmedla praktiska erfarenheter av massproducerade och efterfrågade bilsystem, som vi vid universitetet hade i den vetenskapliga forskningsfronten för bara ett drygt decennium sedan. Motiverar inte det en eloge till bilindustrin för människovänlig utveckling och till hela branschen för lyhörd kunddialog?

2 svar på ”Labb-Volvon levererad”

  1. Även andra märken ligger långt fram på området !
    Mycket intressant utveckling dock och kul att Volvo ligger långt fram, även gällande självkörande bilar och de system som arbetas fram i detta nu. Det svåra torde dock ligga i att anpassa när tekniken inte ska lägga sig i , eller när det rentutav kan bli kontraproduktivt?…

    Som motsats till lite väl tilltagen Volvo-exponering .
    De som hade förmånen att köpa en S-klass anno 2006 så har man kunnat åkt runt med samtliga säkerhetssystem i 8 år:

    -IR-nattsiktskamera som projicerar bilden i instrumentpanelen nattetid.
    -Distronic Plus = Radar och bromsassistans
    -Speedtronic = hastighetsövervakning på aktuell väg.
    -Cruise control = radar för framförvarande fordon samt auto-broms i nödfall
    -PreSafe = vid allvarlig händelse,stramar åt bälten,stänger soltak, nödbromsar

    För att inte tala om vad den nya kryssaren kan erbjuda! 🙁 video)

    https://www.youtube.com/watch?v=mEpPww4AXMI

    Även C-klassen testas här av nu tyvärr olycksdrabbade Michael Schumacher
    (För den oinvigde världens mest framgångsrika F-1 förare och motorsportare genom tiderna, som olyckligt slog i huvudet i en skidolycka trots hjälm! Desto sorgligare var han även aktivt med i utveckling av just Schuberts” hjälmar under många år och förmodligen en mycket säkerhetstänkande individ)

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.