Vilka däck har bäst väggrepp på videon? Fram- eller bakdäcken?
Kolla videon och gissa innan du läser vidare! Bilen är framhjulsdriven.
Apropå höstregn och forum hos Vi Bilägare 27 nov om däckplacering.
Vinter-eller sommardäck, fram- eller bakhjulsdrift spelar ingen roll. Med bästa däcken fram ökar styrbarhet och bromsförmåga, så att halkan inte känns förrän bakhjulen släpper. Då har bilen blivit instabil. Den svänger av sig själv och måste balanseras med stor förarskicklighet.
Bredsladdar är livsfarliga och svåra att häva. Videon visar vad som händer vid modd- eller vattenplaning på bakdäcken samtidigt som framhjulens sidgrepp finns kvar. Bilen sladdar utan att föraren rör bromsen.
Här har däckens väggrepp minskats med Skidcar, en gotländsk uppfinning som används för träning i halkkörning.
Videon är filmad vid demonstrationskörningar för TV4-programmet “I polisens kamera”. Då förklarade jag för programledaren, Arthur Ringart, hur första, andra och tredje generationens antisladd fungerar i personbilar.
Det du ser på videon är generation 2 med låsningsfria ABS-bromsar. Bilen har egentligen girsensorer och antisladd (3:e generationen), men på videon är det urkopplat. Volvo kallar sin antisladd för DSTC. En vanligare förkortning för antisladd är ESP (Electronic Stability Program), som egentligen är ett varumärke hos Bosch.
Antispinn är något annat, det hindrar drivhjulen att spinna loss vid gaspådrag och kan faktiskt bidra till bakhjulssladd om bilen är framhjulsdriven.
Att bakhjulens sidgrepp är livsviktigt finns det många tragiska exempel på.
Varför det är så har jag förklarat på många ställen i vetenskapliga uppsatser, i universitetskurser, i TV, på webben och i Nationalencyklopedin under uppslagsordet kursstabilitet (med en illustration, som också finns här).
Men det är du själv som avgör när lufttrycket ska kollas och om du vill ha de bästa däcken fram eller bak.
Det är alltid aktuellt oavsett om bilen du kör har sommardäck, dubbdäck eller dubbfria vinterdäck (som hellre borde kallas dubblösa eller odubbade och inte friktionsdäck eftersom gummit är likadant som i dubbade vinterdäck).
Dubbdäcksförbuden och propagandan mot dubbdäck har fått många att byta alltför tidigt till sommardäck:
14 april
Vintern kom tillbaka (DN1, DN2, GP, SVT)
25 olyckor det senaste dygnet (Aftonbladet)
Collin: Däckbyten orsakar olyckorna (Aftonbladet)
Trafikverket: bilister bör stanna hemma (SvD)20 april
Nytt snöoväder in över Sverige (SVT)
Oväder drar in över Göteborg (GP)
Trafikkaos vid Midlanda (SVT)
Hej och tack för svar.
Framhjulen är 245/45-19, bakhjulen 275/40-19. Rullningsomkrets 2209 mm fram 2207 mm bak (med nya däck då) och 2184 resp 2195 mm med nuvarande förslitning.
Fyrhjulsdriften är konstant 40:60 fram:bak men kan omfördelas 100:0 fram eller bak (BMW xDdrive).
Hej igen Capt Joe 🙂
Det var klurigt med olika däckdimension fram och bak. Men du har väl inte samma problematiska transmission mellan fram- och bakaxel, som Förstikön skrev om i den första kommentaren härintill? I så fall är det nog bäst för plånboken att byta alla fyra, när/om radieskillnaden blir för stor.
Nu skrev du inget om däckens höjd/bredd-förhållande. Så radien kan ju vara ungefär lika stor – när mönsterdjupet är likadant.
Skriv gärna och berätta om hur du tänker göra. Jag varken kan eller vill ge något råd utan att veta mer.
Har liknande läge fast omvänt. Bilen min har fyrhjulsdrift normalt 40/60 fram/bak och bredare däck bak (275) än fram (245). Tjänstevikt 2025 kg. Efter byte till sommarhjulen är däcksmönstren 5 mm fram och 7 mm bak (pga felaktigt lufttryck förra sommar-säsongen).För tidigt att byta däck runt om men dock snart dags att byta fram (4 mm). Hur blir det nu tro med sidgreppet i vått väglag om jag bara byter fram?
Nu är jag nog först i kön att buga för signaturen Förstikön.
Så därför gör jag det 🙂
Bugar, alltså, för skarpsynt kommentar.
Problemet förefaller ha skapats av konstruktörerna, som varken har utnyttjat ABS-informationens slipdata eller har dimensionerat drivlinan för konstant fyrhjulsdrift.
Trist att behöva kassera alla fyra däcken när bara ett eller två har för litet mönsterdjup för naturlagarna. Om det ösregnar, kan instabilitet och snabba bredsladdar triggas vid betydligt större mönsterdjup än laggränsens 1,6 millimeter.
Blixtsladdar hotar, om bakhjulen är mindre belastade och hamnar i ‘svallvågen’ från framhjulen (t.ex. vid körfältsbyte). Då räcker det med mindre skillnader i mönsterdjup och dräneringsförmåga mellan fram- och bakdäck än i det tragiska fallet
De dog i bil med nya framdäck – bakhjulen vattenplanade.
För mig är svaret självklart. Jag har en bil med s.k. AWD-drift. Det innebär att en del av motoreffekten (upp till 40%) överförs till bakhjulen när dessa håller lägre varvtal än framhjulen.
Det innebär att bakhjulen så sakteliga börjar driva när framhjulen spinner loss i djup snö, på is, i sand eller liknande. Detta är dock inte ett driftläge som är tänkt att vara permanent inkopplat. Dessvärre kan detta inträffa på landsväg när däckdiametern skiljer alltför mycket mellan fram- och bakhjul, dvs. om framhjulen rullar med högre varvtal än bakhjulen på grund av att de bästa, minst slitna däcken sitter bak. Min verkstad har fått byta AWD-transmissioner på en rad bilar (inte min) till följd av detta.
Lösningen för min del är att rotera däcken varje säsong, så att jag alltid sätter på de bästa däcken fram vid varje däcksbyte. Framdäcken slits nämligen kraftigare än bakdäcken, och eftersom skillnaden i mönsterdjup mellan mina fram- och bakdäck på detta sätt hålls på en mycket låg, närmast konstant nivå, påverkas köregenskaperna endast marginellt. Dessutom väger bilen så mycket att jag föredrar att hålla amerikanska hastighetsgränser, dvs. svenskt landsvägstempo, vilket också minskar risken för bakhjulssläpp.