Okänd grej bättre än extraljus

Har du i mörker fått vägsidorna belysta av en mötande eller bakomvarande bil – utan att bli bländad? Då var den troligen en Volvo med andra generationens aktiva helljus. Det gör vad extraljus inte klarar och är en njutning att köra med.

Foto från en Volvo XC60 modellår 2015 med det aktiva helljusets avskärmning aktiverad för både mötande och upphunnen bil på mörklagd landsväg.
Volvos aktiva helljus i andra generationen (AHB2) bländar inte ned till halvljus utan skärmar av enbart ovanför lyktorna på mötande och upphunna fordon. Bilden här är från mitt företags Labb-Volvo, en XC60 modellår 2015, där hela Driver Support-paketet gav mindre pristillägg än 20-tums dysfunktionella modehjul.

Volvos andra generation av det aktiva helljuset (AHB2*) har funnits som tillval i paketen Driver Alert och Driver Support i över två år. Ändå tycks det vara okänt – även för många, som äger en modell av Volvo, där AHB2 kunde ha beställts.

Vid min senaste tankning talade jag med en annan XC60-ägare. Hans bil saknade paketet (det såg jag i grillen) men i nästa beställning skulle AHB2 ingå – det utbrast ägaren efter min beskrivning.

Klicka här på taggen AHB för fler artiklar (några med video) om Volvos aktiva helljus.

“Aktivt helljus” betyder olika saker

Det gäller för bilköpare och -hyrare att skilja mellan AHB-varianterna**. Aktivt helljus i Volvos modellserie 70 har enbart automatisk nedbländning. Detsamma gäller 60-serien före modellår 2014. Men förvillande nog kallas även det för aktivt helljus.

Det blir inte lättare att greppa för oss bilintresserade av att ljustester och bilreportage i massmedia förbigår AHB2 och ibland blandar ihop det med första generationens AHB:
Volvos aktiva helljus mörkas i tester

🙂 Kanske kan veckans Lucia stimulera till bättre upplysning i dubbel bemärkelse?


* AHB står för engelskans Active High Beam och finns även till andra bilmärken.
** Förväxla inte Volvos AHB2 med andra AHB! Det betonas i titeln till den här videon.

Detta var lucka 12 i Bildrullens Hjulkalender 2015.
Tidigare upplagor: 2014 och 2013

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: