Aktivt helljus mer än automatiskt

Det aktiva helljuset (AHB2) i Volvo XC60 fortsätter lysa vid möte och räddar liv på mörka landsvägar. Det har funnits i två år, men få vet hur bra det är jämfört med automatiskt avbländande ljus, som AHB2 förväxlas med i massmedias biltester.

Beskrivning av det aktiva helljuset för Volvo XC60 modellår 2015 på sid.87 i ägarmanualen med drygt 420 sidor.
Beskrivning av det aktiva helljuset för Volvo XC60 modellår 2015 i ägarmanualen med drygt 420 sidor. Samma innehåll kan sökas fram på den centrala bildskärmen från bilens digitala manual. Pappersmanualen som följer med bilen är dock en förkortad version på drygt hundra sidor. Fotot är från den fullständiga pappersmanualen, som jag beställde i efterhand.

Några dagar efter att senaste numret av Vi Bilägare damp ned i brevlådan med snåla poäng för det aktiva helljuset i XC60 kallade även DN det aktiva helljuset i Volvo XC60 för “automatiskt helljus”. Därmed sammanblandades AHB2 med gammaldags hel/halvljus.
Förkortningen AHB står för engelskans Automatic High Beam. Hos Volvo har samma beteckning använts med tillägg av en tvåa för generation 2. Det är en viktig distinktion, eftersom den automatiska funktionen är avsevärt mer avancerad än de första och ännu vanligaste typerna av AHB, som enbart växlar mellan vanligt hel- och halvljus.

I Volvos 60-serie med Driver Alert eller Driver Supportpaket ingår AHB2. Helljuset skärmas av enbart ovanför lyktorna på mötande och upphunna fordon, som följs av kamerasensorer mellan vindrutan och backspegeln. Läs mer om hur det funkar via länkar i tidigare artiklar   med etikett AHB eller AHB2 och i fotot härintill av ägarmanualen till min Labb-Volvo.

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: