Nu är olyckor inte trafikantens fel

Nya regler och riktlinjer för trafikansvariga myndigheter gäller från och med i dag. Den enskilde trafikanten ska få hjälp att undvika lömska faror. Paragrafrytteri, vilseledande statistik och schabloner ogillas.

Polisen lotsar fram en förbipasserande ambulans mellan en bärgningsbil och den krockade Volvon
De flesta poliser har redan den respektfulla syn på trafikanten, som alla myndigheter måste redovisa från och med andra kvartalet i år.

En delegation med stridsflygare, fordonsutvecklare, förarutbildare och haveriforskare fick i vintras gehör hos regeringen för sitt förslag att ta vara på den enskilde trafikantens vilja och förmåga att färdas säkert.

Att skylla olyckor på inblandade människor slutade Flygvapnet och bilindustrin med för ett halvsekel sedan. I nya regleringsbrev åläggs flera myndigheter med ansvar för vägtrafikens säkerhet att arbeta likadant. Det kommer att ta tid, men myndigheterna måste redovisa sina åtgärder från och med i dag.

Berörd personal hos Polisen och trafikmyndigheterna ska utbildas för att förstå hur olycksförlopp sätts igång av oväntade avvikelser i fordonens beteende eller av intolerans mot mänsklig variation i trafiksystemet.

Nya insikter ska stimulera myndigheterna att ta vara på den enskilde trafikantens erfarenheter, kompetens och observationer. Du och jag får hjälp att hjälpa varandra med polis- och myndighetsuppbackade riskvarningar – ungefär som vi själva nu gör med appen Waze för GPS-navigering.

Bilister slutar varna varandra för poliskontroller, när det märks att polisen har börjat ägna sig åt faror och kriminalitet i stället för att jaga förare som missat den senaste fartskylten – eller som spanar mer efter faror än på hastighetsmätaren.

På köpet får vi en vänligare stämning i trafiken. Aggressiva beteenden blir som en bumerang och dämpas när samspelet utvecklas.

Schablonmässiga och vilseledande råd från omedvetet okunniga myndighetsföreträdare blir ointressanta för massmedia, när det offentliga samtalet på internet har etablerat insikter om haveridynamikens komplexitet. Exempelvis går det inte längre att lura bilister med överförenklade poängsystem att små bilar är lika säkra som stora – eller med förmenta experters uttalanden om den farligt vilseledande tresekundersregeln och att antisladdsystem kan ersätta däckdubbar på isiga vägar.

Så hoppas jag att det blir. Men i dag är det ju första april 🙂
[Först publicerad 1 april 2013]

Fler av den dagens artiklar i massmedia, som kanske räcker längre än 1:a april:
Damcykel rekommenderas för äldre män 
Trafikverket: håll avstånd i trafiken
[Hur stort?]

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: