Torr väg ökar dubbdäcks isgrepp

‘Kör ut’ dubbarna på torr barmark, så ökar du vinterdäckens isgrepp. Gör du det innan vårens byte till sommardäck, så är hjulen redo för plötsligt vinterväglag både under hösten och under påskens fjällresa.

Slitbana på dubbdäck Nokian Hakka7 efter två säsongers körning
Samma däck efter två säsonger, som här var nytt. Mönsterdjupet hade minskat till 8mm och det genomsnittliga dubbutsticket ökat till 1,7mm. Däcket på bilden har gått en säsong fram och en säsong bak på höger sida.

Har du dubbade vinterdäck till din bil? I så fall kan du under våren ge dem bättre grepp på is till  kommande höst och vinter – och till påskens fjällresa.

Så stod det här 26 mars 2013, men det kan funka senare också. Även om påsken ligger efter 15 april, så är dubbdäck tillåtna om vinterväglag kan förväntas.  
Det får alltså bli återbruk av tipset på Bildrullen: 

Kör du med stora g-krafter på torr barmark, så slits gummit mer än dubbstiften! Det ger dubbarna större utstick, så att de sedan kan tränga djupare ned i isen.

Däckens grepp på vinterväglag ökar med ökande utstick hos dubbspetsarna. Några tiondels millimeter har stor betydelse. Dubbstiftens hårdmetall slits ungefär lika mycket på våt barmark som på torr. Gummit däremot slits avsevärt mer på torra vägbanor.

Dessvärre gör det här också att drivhjulen får större dubbutstick än icke drivande hjul på tvåhjulsdrivna bilar. Med framhjulsdrift ger det stabilitetsproblem och risk för bakvagnssladd. Så kolla dubbutsticket fram och bak.

Kanske behöver hjulen skiftas mellan fram- och bakaxel, innan ni åker till fjällen. Behåll då hjulen på samma sida, så att inte rotationsriktningen ändras.

Det här är kanske inte lika välkänt som att nya dubbdäck ska köras in. Men nu i mars är det väl inte läge för inkörning av några nya vinterdäck?
Kör ut dubbarna i stället och njut av vårvädret 🙂

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: