Omodern säkerhetsteknik i bussar

Medan säkerhetstekniskt förarstöd gör personbilar attraktiva på marknaden, saknas sådant efterfrågetryck för bussar. När något har gått snett skuldbeläggs ofta föraren eller någon annan inblandad trafikant.

Bromsspår från buss som körde ihjäl mopedist. Inga spår syns från framhjulen, trots att de bör blockera först – både för kortare bromssträcka och av stabilitetsskäl. Bussens bromsförmåga var alltså  nedsatt. Det insåg man ej i haveriutredningen. Därför restes inga krav på att bussföretaget skulle förbättra underhåll och kontroll av bromsarna. Då (1998) fanns låsningsfria ABS-bromsar på marknaden, men den här bussen saknade sådana ‘moderniteter’. Fler foton och fakta finns via stop.se/utred/ *

Alkolås monterar bussföretagen gladeligen, trots att de hindrar alla nyktra förare och saknar efterfrågan på personbilsmarknaden.
Dessutom kan alkolås ge en falsk trygghet i organisationen mot andra förarskavanker, exempelvis efter intag av medicin eller droger som i fredagens SL-thriller (SvD).

Men hur får vi bussköparna att efterfråga system som ingriper enbart vid fara och som hjälper föraren att slå till bromsarna vid sjukdomsfall och reagerar på avvikelser från det normala hos fordonet eller i körningen?

Tragiska exempel tyder på att bussbranschen även tidigare har haft svårt att ta vara på bilindustrins säkerhetstekniska utveckling, se bildtexten ovan och fotnoten* nedan.

Utvecklingen av sensorer och program för sådana system har kommit långt hos fordonstillverkarna och deras leverantörer. Men utan lagkrav eller köparintresse blir det svårt eller omöjligt att få ut dem i kollektivtrafiken.

Dags alltså för föreskrivande myndigheter och fordonsinköpare till kollektivtrafiken att skifta inriktning från misstroende till stödjande funktioner i förarmiljön. Det påminns vi om i flera bussolyckor.

I den senaste hann en passagerare ingripa, när föraren sjönk ihop:  Hjälteinsats förhindrade frontkrock
(DN, GP, SvD 17dec)
SvD:s foto på bussen i diket
Buss välte utanför Vetlanda (SVT 17dec)
Räddade buss från frontalkrock (GP kl.16:04 17dec)

Ännu tydligare framtonar mönstret bakom bussolyckan 28maj vid Slussen i Stockholm:
Säkerhetsfunktion i bussar sämre än i privatbilar

Här på bildrullen.se ger etiketten Buss fler exempel på relevant fordonsfysik och riskfaktorer.

Även nyårsdagens tågolycka i Malmö erinrar om beställarnas inställning till kollektivtrafikens fordon och förare:
Volvos förarstöd bättre än i X2000?

___________________________
* Fler foton, fakta och beräkningar om dödsolyckan bakom bilden ovan finns via länk på www.stop.se/utred/

2 svar på ”Omodern säkerhetsteknik i bussar”

  1. @A ;

    Bättre än att bara gnälla om det i tystnad eller hur?.
    Jag kom trots allt hit via DN artikeln..

Dina insikter och konstruktiva förslag:

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.