Varför ger vinterväglag kaos och olyckor? Vilka naturlagar och tekniska egenheter ligger bakom?
Några fakta behöver även fotgängare känna till för att inte gå ut i gatan framför ett fordon som omöjligen kan stanna.
När en bilförare försöker nödbromsa på dubbfri is i ungefär nollgradigt väder, känns det som om bilens bromsar har slutat fungera. För gående ser det ut som om föraren inte bromsar alls, möjligen att hon har släppt upp gaspedalen och motorbromsar.
Däremot kan man kanske höra det pulserande pumpljudet från de låsningsfria ABS-bromsarna. Men trots att de utnyttjar väggreppet maximalt, så blir inte retardationen större än 5-10 procent av tyngden. På torr asfalt brukar det vara möjligt att uppnå minst 80 procent av tyngden.
Både bromssträckan och tiden det tar att bromsa till stopp blir alltså 8-10 gånger längre på dubbfri is än på torr asfalt.
Det var ett viktigt men ganska enkelt resultat från våra och andras mätningar på polerad is.
Andra frågor försöker jag besvara här och via artiklar på Newsmill.
Så här års kan man ju inte begära någon djupare analys i massmedia, när rapporterna om halkolyckor duggar tätt:
Varning för mer halka i natt (GP 5-6dec)
Halkan fortsätter till helgen (DN 15:13 – 5dec)
Varning för snö och halka under kvällen (GP kl.16:52 – 5dec)
“Som radiobilarna på Liseberg” (GP kl.15:52)
Halkan har inte släppt greppet (GP kl.15:47)
Svarta halkan mest förrädisk (SVT kl.15:23)
Långa köer efter halkolycka på E6 (HD kl.14:30)
SMHI: “Osynlig” blixthalka hotar under dagen (Expressen 5dec)
Kvinna avled efter halkolycka i Växjö (DN kl.11:03, GP kl.13:25)
Flera olyckor på hala vägar (SvD kl.11:23, GP kl.11:31)
Över 20 halkolyckor i västra Sverige (SvD 5dec)
Många olyckor i blixthalkan (GP 5dec)
Typiskt väder för blixthalka (GP 5dec)
Buss och bilar i krock (GP 5dec)
Buss i halkolycka i Skåne (DN, GP, HD, SvD, SVT 5dec)
Svår halka i söder (SVT 5dec)
Risk för halka och snöblandat regn (HD 5dec)Blixthalka på E6:an (GP söndag 11 december)
Med dubbfri is menar jag isgata som polerats av odubbade däck. Då blir väggreppet nästan lika dåligt med (“dubbfria”) vinterdäck som med sommardäck.
Det har bekräftats i många av våra tester och förklaras i däckens tribologi (läran om friktion) med ungefär följande resonemang:
Det förekommer också påståenden om att däckutvecklingen har gjort dubbarna överflödiga. Men det strider mot grundläggande is- och däckfysik. Tillverkarnas ingenjörer må vara duktiga, men de har ännu inte – utan dubbar – lyckats trolla fram den skrovlighet hos isytan som däckgummit kräver för att dämpa glidningen.
(Utdrag från min artikel på Newsmill Extrem ishalka för alla när ingen har dubbdäck)
Med det försöker jag besvara kommentarerna både från Björn här och från Förstikön i en annan tråd på Bildrullen.
Vad ær dubbfri is?