De slirar när dubbfria bildäck blir fler

Fler bussar och lastbilar kör fast, när isiga vägar poleras och blir halare av de allt vanligare “dubbfria” däcken. Förbud och kampanjer mot dubbdäck ökar dessutom riskerna för människor i och omkring de personbilar som saknar dubbar i däcken.

Så inleddes artikeln på Bildrullen 19 november 2011
Bättre nu? Kolla själv:

Videon ovan är upplagd med kommentarer av “Vinylmaniac” på YouTube.

På isgata kräver däckfysiken att ytan rivs och ruggas upp för att hjulet inte ska slira eller glida.

När nu en allt större del av personbilsparken körs med odubbade (“dubbfria”) däck poleras isen i stället, så att det på många ställen blir fysiskt omöjligt att ta sig fram med tunga fordon.

Drivhjulen får ju bara en liten del av tyngden hos bussar och lastbilar med släp. Därför hjälper det inte ens med vinterdäck, om lasten är olämpligt fördelad.

Under många år har detta rapporterats till ansvariga myndigheter och framförts i det offentliga samtalet av oss som forskar om körsäkerhet och vinterdäck. Exempel fanns bland mina artiklar på (nedlagda) Newsmill, men finns också här med sökordet halka.

Det är tragiskt att se hur situationen förvärras med den försämring av väggreppet som blir en naturlig följd av att andelen dubbdäck minskar i personbilstrafiken. Det gäller faktiskt även barmark, men värst är det förstås på glansis och isbark efter underkylt regn eller dimfrost.

Nu har svarthalkan slagit till med kraft (Expressen 18nov)
Bussbolag i Dalarna hjälplöst i halkan (DN 18nov)
Svår ishalka i regnet (GP, SvD)

Svår halka väntas i helgen (SvD 18nov)
Varning för ishalka i regnet (GP 18nov)

Buss med flera ombord välte (SVT 19:33, DN, GP, SvD, 9dec)

Författare: Lennart Strandberg

Professor (emeritus) vid Linköpings universitet; Oberoende haveriutredare och olycksanalytiker i eget företag stop.se; Körkort A BE CE DE; Tävlingsförare i svenska bileliten och på mc i enduro; Experimentell och epidemiologisk forskning om trafikantbeteende, biomekanik och kördynamik i kritiska situationer; Professor i teknisk olycksfallsforskning vid tidigare Arbetsmedicinska institutet.

Dina insikter och konstruktiva förslag: